Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Otevřený dopis ministrovi dopravy

Otevřený dopis Ing. Josefa Novotného, člena Strany svobodných občanů, a Ing. Jana Polaneckého, člena Republikového výboru Strany svobodných občanů, ministru dopravy

Vážený pane ministře Ťoku,

jako občané a aktivní řidiči jsme hluboce znepokojeni Vaší snahou o posilování represivních opatření, směřujících proti zájmům drtivé většiny české veřejnosti. Z mediálních prohlášení usuzujeme, že Vámi chystaná opatření mají zřejmě za cíl řešit některé problémy v silniční dopravě, považujeme je však za zcela sporná a často kontraproduktivní. Tento otevřený dopis jsme se Vám rozhodli adresovat jako naši reakci a současně jako naléhavou žádost o upuštění od těchto záměrů.

Jelikož celé dvě třetiny obyvatel naší země vlastní řidičské oprávnění, navrhovaná opatření budou mít negativní dopad na převážnou většinu našich spoluobčanů. A to dokonce i těch, kteří si jejich negativní důsledky doposud nepřipouštějí. Podle našeho přesvědčení je neakceptovatelné přistupovat k občanům této země z pozice arogance moci, ve snaze je vychovávat a dusit většinu slušných řidičů presumpcí viny kvůli excesům jednotlivců. Řidičská a občanská morálka, na kterou se snažíte apelovat, totiž není určována literou zákona, nýbrž přirozeným stavem, který řidičská veřejnost bez ohledu na legislativu a některé dopravní excesy svým každodenním životem přirozeně nastavuje. Co je tedy podle zákona jakýmsi umělým etalonem morálky u nás, může být kilometr za našimi hranicemi hrubým řidičským hulvátstvím, a naopak.

Abychom byli správně pochopeni, nezasazujeme se zde o likvidaci pravidel silničního provozu a jejich vymahatelnosti. Dokonce považujeme represi za smysluplnou v místech, kde skutečně pomáhá zachraňovat lidské životy (pověstné měření rychlosti před školami). Naše zásadní znepokojení vyplývá z faktu, že navrhovaná opatření, tolikráte přitvrzovaná z důvodu jejich neefektivity, budou opět neefektivní a ve svém výsledku zřejmě i kontraproduktivní.

Zavedení bodového systému Vaším předchůdcem, ministrem Šimonovským, stejně tak jako následná zpřísnění, sloužila ve výsledku pouze ke křivení statistik nehodovosti, počtu zranění a úmrtnosti na našich silnicích, aby byla prokázána jejich efektivita. Jediným reálným výsledkem rostoucího tlaku na řidičskou veřejnost byla právě jen samoúčelná represe. A nebude tomu jinak ani nyní.

Čeští motoristé rozhodně nepatří mezi horší, nebo dokonce nejhorší svého druhu v Evropě. A situace na českých silnicích stejně tak, přestože se nám mnohá manipulativní, sebemrskačská či devótní média snaží vnucovat jiný obraz. Jednoznačně o tom vypovídá např. evropská statistika počtu obětí dopravních nehod na 100 000 obyvatel.

Samotné policejní statistiky dokazují, že Váš největší strašák – rychlost – není nejčastější příčinou dopravní nehody. Ve většině případů totiž neznamená nedovolená rychlost totéž, co rychlost nepřiměřená. V policejních statistikách nehodovosti např. za první polovinu roku 2014 tzv. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky figuruje až na pátém místě, přičemž nejčastější přičinou nehod je nevěnování se řízení vozidla.

Navíc, například tzv. montanský paradox (podobně německý či australský), podpořený tvrdými statistickými daty, dokazuje, že relativní uvolnění rychlostního limitu na dálnicích vedlo ke snížení nehodovosti, počtu zranění a počtu obětí. Důvod je prostý. Řidiči poměrně záhy naleznou určitou rovnovážnou rychlost, nastaví sami jakýsi přirozený stav bez přebujelé represe. Ruku v ruce s tím roste i jejich pozornost a odpovědnost.

Nesmyslnost úvah o nebezpečnosti liberalizace poměrů na našich silnicích, které nejsou i přes častá mediální klišé o dost horší nebo lepší než v ostatních státech Evropy, dokumentuje i fakt, že před zavedením zvýšeného rychlostního limitu na 130 km/h v porevolučním období mnozí dopravní „experti“ varovali a bili hystericky na poplach, hrozíce obrovským počtem obětí. Nic podobného se však tehdy nestalo.

Některé další argumenty uvádíme už jen ve stručném výčtu:

  1. Dálnice jsou obecně považovány za nejbezpečnější komunikace a empirické výsledky to jednoznačně potvrzují. Absurdní snaha cílit represi právě na tento typ komunikací je zjevně nesmyslná, nebo zakrývající svůj pravý důvod výběru dodatečné „silniční daně“. Navíc mediálně zdůrazňujete úseky rekonstrukcí s omezenou rychlostí, kde, v rozporu s Vašimi prohlášeními, nejsou těžké dopravní nehody z důvodu nedodržení povolené rychlosti zdokumentovány.
  2. Snahu cílit mnohá preventivní opatření masově proti celé řidičské veřejnosti považujeme za zcela nepřípustnou. Dopravně bezpečnostní akce za účasti tisíců policistů, které, jak chápeme, nespadají do Vaší kompetence, nemají v policejní praxi našeho státu obdobu. Proč není podobně masivně používána síla proti skutečným společensky nebezpečným kriminálním deliktům? Možná nám dáte za pravdu, že takováto preventivní aplikace presumpce viny je silně šikanózní a obtěžující vůči občanům, kteří se ničeho nedopouštějí. Paušalizovat všechny řidiče jako latentně bezohledné zločince považujeme za naprosto nepřípustné.
  3. Opatření na záchranu lidských životů se jeví na první pohled (mediálně) jako záslužná snaha, nicméně je nelze hodnotit jinak než jako pokrytectví. Např. zavedení přednosti chodců na přechodech stálo meziročně 23 osob život a číslo zhruba 20 dodatečných obětí se opakuje každý rok. V tomto případě tedy stovky obětí, Vám politikům, nevadí. A to nemluvíme o jiných problémových oblastech zcela mimo silniční politiku, jako jsou oběti sebevražd, nebo nezdravý životní styl, v jehož důsledku ročně zemřou tisíce spoluobčanů. Zaměřovat se na řidičskou veřejnost je prostě jednoduché, laciné a velmi výnosné.
  4. Stamilionové a miliardové zamýšlené investice do dopravní infrastruktury, vč. nástrojů silniční represe, generují obrovský potenciál manipulace s veřejnými zakázkami a korupce. Zakázky budou vystaveny silnému drobnohledu stále citlivější veřejnosti a zbytků nezávislých médií. Pevně věříme, že k jejich realizaci nedojde, resp. pouze v míře reálně užitečné pro motoristickou populaci.
  5. Navrhované drakonické zvyšování pokut a ostatní zpřísňování už dnes duplicitního trestání (body a odebírání řidičských oprávnění + pokuty) považujeme za naprosto skandální. Srovnání absolutní přepočtené výše tuzemských pokut např. s německou úrovní už dnes neobstojí vzhledem ke zcela odlišné výši průměrného výdělku, natož po uvažovaném zpřísnění. Opět na tomto místě odkazujeme na výše uvedenou argumentaci o neúčinnosti takových opatření.

Pro mnoho občanů je automobil zdrojem obživy. Zdrojem, o který velmi často z poměrně banálních či šikanózních příčin přicházejí, zatímco skutečně nebezpeční jedinci se nadále pohybují na našich silnicích. Systém, který podporujete, tento stav nejen že nezmění, ale naopak ho prohloubí. Jedinou správnou, skutečně účinnou, avšak těžší cestou je edukace řidičské veřejnosti, zvyšování řidičských dovedností, reálná prevence a posilování odpovědnosti motoristů. Zvyšování represe je pouze slepá ulička.  

Pane ministře, žádáme Vás, abyste upustil od Vašich zástupných plánů v oblasti posilování dopravní represe a zaměřil se na skutečné problémy resortu dopravy, které trápí širokou veřejnost a které se stále nedaří efektivně řešit (např. dobudování infrastruktury). Věříme, že tento dopis poslouží k dalšímu zamyšlení nad danou problematikou a jako základ pro případné konzultace s jinou částí odborné veřejnosti, než které jste doposud dopřával sluchu.

S pozdravem,

                                    Ing. Jan Polanecký                               Ing. Josef Novotný

Autor: Jan Polanecký | čtvrtek 5.11.2015 7:00 | karma článku: 35,03 | přečteno: 1125x
  • Další články autora

Jan Polanecký

Tradice udavačství v Čechách

Jsou to zhruba tři roky, kdy jsem z osobních a profesních důvodů přestal publikovat své články. Nyní jsem ale zažil něco, co mě doslova zvedlo ze židle, něco, co jsem považoval ve svém životním okruhu za neexistující.

8.5.2023 v 17:05 | Karma: 29,43 | Přečteno: 1220x | Diskuse| Společnost

Jan Polanecký

Virová hazardní hra vlády a její „pomoc ekonomice", kterou si do koruny zaplatíme sami

Vláda si s námi hraje velkou virovou hazardní hru. Její opatření jsou totiž realizována v podstatě naslepo, bez přehledu, plánu či výhledu. Pojďme si současná opatření i budoucí „pomoc ekonomice" trochu rozebrat.

25.3.2020 v 7:45 | Karma: 45,08 | Přečteno: 11455x | Politika

Jan Polanecký

Téměř zmizelá svoboda aneb listopadová glosa

V posledních týdnech to slovo slýcháme ze všech stran. Svoboda sem, svoboda tam, "získali jsme svobodu". 30 let po revoluci mají političtí regulovčíci, zakazovači a všelijací socialisté plná ústa svobody. Té jejich "svobody".

18.11.2019 v 7:45 | Karma: 31,75 | Přečteno: 656x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Soudruh Hitler by měl z ekonomiky Evropské unie radost

Srovnávání nacistického Německa s dnešní EU je velké tabu. Jistě to není oprávněné v oblastech politických svobod, lidských práv či dalších. V oblasti hospodářské politiky však nacházíme, bohužel, alarmující podobnosti.

8.11.2019 v 8:00 | Karma: 40,80 | Přečteno: 1755x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Gott versus Chramostová. Pohřební nebo politický spor?

Hned na začátek si odpovím, že bohužel politický, velmi nechutný a pokrytecký. Troufám si odhadnout, že by se zneužívání těchto jmen pro politické tahanice jim samotným ani trochu nelíbilo.

7.10.2019 v 7:30 | Karma: 35,65 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Šíření klimatické hysterie je zločin

Doposud jsem se snažil být vůči tzv. klima-alarmistům maximálně korektní a zdrženlivý, jistě mnohem více než si sami zaslouží. Bohužel mi už došla trpělivost a tak bude dnešní text, s omluvou, poněkud příkřejší.

2.10.2019 v 8:00 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Zprávičky České televize: vymývání dětských mozků za vaše peníze

Mám tu smůlu, že občas někde zahlédnu pořad Zprávičky na České televizi. Vždy se nestačím divit, jak daleko může dojít podprahové znásilňování dětské mysli.

1.10.2019 v 8:00 | Karma: 43,03 | Přečteno: 2593x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

„Pravicová“ koalice ODS, TOP09, STAN a KDU? Ne, deklarace konce pravice ve sněmovně

V médiích a komentářích se v poslední době objevují zprávy o připravované koalici zmíněných stran. Mnozí tleskají, že se „pravice“ konečně dává dohromady, já se ale spíš ptám, proč se tyto strany stále ještě označují za pravicové?

25.9.2019 v 12:30 | Karma: 37,20 | Přečteno: 1382x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Greta je symbol. Jen jinak než nám říkají

Původně jsem si její jméno ani nechtěl pamatovat, neboť jsem očekával, že vlna její mediální popularity rychle odezní. Mýlil jsem se, bohužel jí vídám v poslední době čím dál častěji. A není to zrovna náhoda.

24.9.2019 v 13:00 | Karma: 42,56 | Přečteno: 2208x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Zregulovat, zakázat a zavřít je, až zčernaj!

Mentalita zákazů, usměrňování a represe se v České republice šíří od konce 90. let jako nezvladatelná infekce. A já pevně věřím, že nejsem sám, komu to už silně leze krkem.

23.9.2019 v 13:00 | Karma: 39,13 | Přečteno: 1839x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV autům. A jen u nich se rozhodně nezastaví

Nevím, kolika lidem už dochází, kam jsme se to dostali. A kolik lidí je ochotno nadále snášet brutální řízení vlastních životů politiky a ukřičenými skupinkami aktivistů.

19.9.2019 v 8:00 | Karma: 37,53 | Přečteno: 1120x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Strašák brexit, Čaputová a nová EU regulace aut. Co mají společného?

Že nic? Mnohem více, než si můžeme myslet. V pozadí těchto zdánlivě nesouvisejících skutečností je jeden velký společný jmenovatel. Pojďme si to vše lehce rozebrat.

2.4.2019 v 12:00 | Karma: 38,84 | Přečteno: 1370x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Policie v tomto státě vytváří zákony? To je jinak možné jen v totalitních režimech

Rozhovor ministra dopravy Ťoka pro Českou televizi o novém bodovém systému považuji za projev naprosté zvůle a arogance moci, maskované údajně dobrými úmysly. Co mi vlastně tak vadí?

28.3.2019 v 12:00 | Karma: 34,13 | Přečteno: 981x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Studenti jako "užiteční idioti" eko-propagandy

Nedá mi to, abych se několika slovy nevrátil k nedávné studentské stávce za klima. Považuji ji totiž, mírně řečeno, za absurdní.

25.3.2019 v 12:00 | Karma: 47,74 | Přečteno: 10835x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

ODS zTOPkovatěla a likviduje poslední stopy své pravicovosti

Každý rozumně uvažující člověk vidí, že ODS už dávno přestala být pravicovou stranou. A to samozřejmě nejen kvůli současnému vyhazovu Václava Klause mladšího.

18.3.2019 v 12:00 | Karma: 40,12 | Přečteno: 1628x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Nežilo se za bolševika svobodněji?

Pro mnohé občany a politiky je takové srovnávání předlistopadového a polistopadového režimu čirým kacířstvím. Nicméně, lidé v našem civilizačním okruhu čelí stále silnějšímu a maskovanému tlaku na osekávání svobody a soukromí.

11.3.2019 v 12:00 | Karma: 38,07 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

180 km/h? Volvo chce ještě víc vychovávat své zákazníky. Snad ho za to vytrestají

Volvo se rozhodlo, že ve svých autech začne nastavovat omezovače rychlosti na úroveň 180 km/h. Proč ne rovnou na úroveň 130 km/h? A co vše si ještě jeho budoucí zákaznici nechají líbit?

8.3.2019 v 12:00 | Karma: 36,28 | Přečteno: 2895x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Můj pětiletý syn za pár vteřin pochopil, co většina obyvatel ČR i EU nikdy nepochopí

Musím se s vámi podělit o dnešní nepatrnou příhodu s mým malým synem. Na cestě domů mi v autě letmo poznamenal, že až bude velký, bude taky řídit takové auto jako já.

26.2.2019 v 12:00 | Karma: 43,63 | Přečteno: 3968x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Diktát Václava Klause

Tím diktátem mám na mysli zákonodárnou iniciativu poslance Václava Klause ml. k zákazu cenzury příspěvků na velkých sociálních sítích (Facebook, Twitter apod.).

4.2.2019 v 8:00 | Karma: 20,01 | Přečteno: 554x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Nemám rád moderní auta

Nechápejte mě špatně, nechci tím říct, že mi vadí pokrok ve vývoji nových automobilů. Právě naopak. Vadí mi jen to, co je s ním v posledním desetiletí uměle, zejména na politickou objednávku, spojeno.

7.1.2019 v 13:00 | Karma: 37,18 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 153
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3635x
Prosazuji svobodu, kapitalismus a minimální vměšování státu do života jednotlivců. Bez politické příslušnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy