Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Byl jsem na Potěmkinově nábřeží (otevřený dopis primátorovi hl.m.)

Vážený pane primátore, dovoluji si Vás tímto oslovit formou otevřeného dopisu a vyjádřit tak zásadní znepokojení nad postupem Magistrátu hl. m. Prahy, Útvaru rozvoje města a iniciativy Auto*Mat ve věci několikanásobného uzavření Smetanova nábřeží pro osobní automobilovou dopravu v průběhu září a října tohoto roku.

ihned.cz

Domnívám se, že vedení města či jednotlivých městských částí by nemělo podléhat tlakům úzkých lobbistických skupin, které prosazení svých agresivních priorit skrývají za tzv. veřejný, údajně apolitický, zájem. Iniciativa Auto*Mat, která na komunální úrovni protlačuje své politické záměry, je zářivým příkladem tohoto problému. Tato skupina je značně navázána na struktury města a odčerpává nemalou porci veřejných prostředků prostřednictvím dotací, často ve prospěch jejích konkrétních členů či příznivců. Budoucí situace naší metropole by přitom měla být otevřenou politickou otázkou, o které by se měla vést rozsáhlá a nikoliv zákulisní debata. Veřejné diskuse v dnešní podobě jsou zcela nedostatečným nástrojem a slouží obvykle jen jako zástěrka pro tiché schválení předložených záměrů bez povšimnutí širší veřejnosti.

Celý problém tkví v tom, že v zájmu úzké menšiny je zde opět manipulováno s téměř celou pražskou veřejností. Zdá se, že se jedná o další z řady testů liknavosti obyvatel města, kteří se díky své odevzdanosti nechají vláčet téměř jakýmkoliv sociálně inženýrským záměrem, a to nejen v oblasti dopravy. Tato nebezpečná manipulace se snaží vyvolat dojem, že se jedná o realizaci oprávněného většinového zájmu, „inspirovaného vyspělými městy západní Evropy“. Stát či municipalita zde však nejsou od toho, aby diktovaly lidem, co je pro ně nejlepší. Lidé to vědí sami nejlépe, bez manipulace zájmových skupin nebo magistrátních úředníků. Nechme občany svobodně rozhodnout, jakou formu dopravy si zvolí a nedirigujme jejich životy v takto bazálních záležitostech. I v současném stavu Smetanova nábřeží jsou všechny formy přepravy možné a žádná z nich není podstatně diskriminována (nejvíce však samozřejmě individuální automobilová doprava formou mnoha daní, poplatků a jiných omezení).

Testovaná a navrhovaná opatření si dovolím přirovnat k situaci, kdy by byl na cyklostezky zakázán vjezd cyklistům, neboť podle požadavků organizované skupiny chodců je cyklisté omezují a ohrožují, množství bicyklů v těchto klidových místech působí nevzhledně, ba rušivě a cyklisté navíc produkují nezanedbatelný zápach. Ač jsem sám odpůrcem podobné regulace, očekával bych ze strany Magistrátu při jeho důslednosti ekvivalentní přístup i v tomto, srovnatelně absurdním, případě.

Pokud se nyní zaměřím na akci samotnou v uplynulých dvou sobotách, je zřejmé, že měla dokázat oprávněnost a užitečnost uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu a měla tak připravit půdu pro budoucí trvalé řešení, možná nejen v tomto místě. Akce však zásadně selhala. Nikoliv snad z hlediska formálního, neboť uzavření proběhlo a lidé byli nuceni použít vozovku namísto uměle zaplněných chodníků. Selhala z hlediska věcného, protože jsme se dočkali nefalšované Potěmkinovy vesnice a nemalých dopravních omezení či komplikací vzniklých pouhou víkendovou uzavírkou. Je nesporné, že důsledky tohoto otevřeného pokusu na lidech v oblasti dopravní obslužnosti byly viditelné nejen v samotném místě, ale také v širokém okolí. Nutnost následné regulace se přelila do dalších ulic a městských částí, nemluvě o nákladech spojených s organizací a policejním zajištěním.  

Mnohdy až velmi trapné a uměle dosazené „atrakce“ podtrhovaly absurdní a strojený ráz celé akce. Organizátoři se všemožně a urputně snažili zaplnit prostor, aby návštěvníkům dokázali, že namísto aut se konečně dostavil skutečný život a bude ho ještě více, až na nábřeží automobily nebudou vůbec. Marně. Občané a turisté byli pouze donuceni opustit chodník a proplétat se velmi nebezpečně mezi často projíždějícími tramvajemi v obou směrech. Na chodnících a vozovce nechyběly staré postele, neúčelně natažené plachty, ledabyle poházené hrací obruče apod. Má snad toto představovat ono kýžené oživení, korzování a odpočinek? Je toto budoucí podoba nového nábřeží? Nechce se mi opravdu věřit. 

Občerstvení na místě si jistě také zaslouží samostatnou zmínku. Ve srovnání se stánky, které město svévolně likviduje na Václavském náměstí, bylo občerstvení na Smetanově nábřeží v době konání akce zřejmě pochybné hygienické kvality a také nízké zákaznické atraktivity. Absolutně nerovný přístup k podmínkám podnikání v těchto dvou zmíněných lokalitách zde doslova bil do očí. Je takovéto zvýhodňování jedné skupiny oproti druhé nestandardně nastaveno jen proto, aby autorizovalo jinak pochybný „oživovací“ záměr pro tuto oblast? Nepochybně ano.

Celá akce získávala ještě více na absurdnosti při sledování přípravy, zásobování i celého provozu, které se odehrávaly pomocí automobilové dopravy. Vybraná vozidla s patřičnou mírou protekce měla vjezd povolen a dokonce často parkovala i na chodnících (nepočítaje vozidla policie). Opět, selektivní a účelové uplatňování pravidel ve prospěch či neprospěch vybraných skupin zde bylo opravdu názorně předvedeno. Tyto výjevy tak dodávaly akci na strojenosti a podtrhovaly její ideologicky pokřivený nádech a především diskriminační charakter.

Jako občan Prahy, kterému velmi záleží na budoucím nerušeném rozvoji města, pozoruji se značným odporem výše popsané tendence, směřující k omezování práv a svobod jeho občanů, pod diktátem hlasitých, agresivních a Magistrátem podporovaných lobbistických skupin. Takto si živé nábřeží, ani žádnou jinou část města (Karlín, Žižkov), opravdu nepředstavuji. Jak již na příkladu Rokycan velmi trefně popsal v jednom ze svých legendárních článků pan Ladislav Jakl, municipální úředníci mají z dobrých či špatných důvodů tendenci konat „dobro“, ať to přináší jakékoliv důsledky, a to zřejmě bez obav z reakce mlčící většiny. V mnoha místech republiky i v Praze tak dospíváme do situace, kdy takzvaná „revitalizace“ (míněno likvidace dopravy) zcela zákonitě pozvolně umrtvuje komerční i sociální život. Pevně věřím, že alespoň v Praze nakonec zvítězí zdravý rozum a přirozené uspořádání dotčených oblastí, bez zásahu sociálně inženýrského urbanistického dirigismu. 

Prosím mějte na paměti, že Vaše nominálně pravicová mateřská strana se bude v příštích komunálních volbách ucházet o nový mandát a že tyto kroky jsou zcela bez pochyb sledovány podstatnou částí jinak pasivní pražské veřejnosti se značnou nelibostí.

Vážený pane primátore, vyzývám Vás, abyste se z titulu své funkce se vší rozhodností, neutrálně a bez ovlivnění Vašimi osobními cyklistickými preferencemi, zasadil o ukončení tohoto experimentu na obyvatelích Prahy a zajistil tak objektivní a vnějšími tlaky nerušený rozvoj cílených oblastí. Ponechme Smetanovo nábřeží v jeho současné podobě a nepodléhejme zhoubnému lobbistickému tlaku na likvidaci osobní automobilové dopravy.

S pozdravem,

Ing. Jan Polanecký

Autor: Jan Polanecký | úterý 1.10.2013 7:30 | karma článku: 32,51 | přečteno: 1945x
  • Další články autora

Jan Polanecký

Tradice udavačství v Čechách

Jsou to zhruba tři roky, kdy jsem z osobních a profesních důvodů přestal publikovat své články. Nyní jsem ale zažil něco, co mě doslova zvedlo ze židle, něco, co jsem považoval ve svém životním okruhu za neexistující.

8.5.2023 v 17:05 | Karma: 29,43 | Přečteno: 1220x | Diskuse| Společnost

Jan Polanecký

Virová hazardní hra vlády a její „pomoc ekonomice", kterou si do koruny zaplatíme sami

Vláda si s námi hraje velkou virovou hazardní hru. Její opatření jsou totiž realizována v podstatě naslepo, bez přehledu, plánu či výhledu. Pojďme si současná opatření i budoucí „pomoc ekonomice" trochu rozebrat.

25.3.2020 v 7:45 | Karma: 45,08 | Přečteno: 11454x | Politika

Jan Polanecký

Téměř zmizelá svoboda aneb listopadová glosa

V posledních týdnech to slovo slýcháme ze všech stran. Svoboda sem, svoboda tam, "získali jsme svobodu". 30 let po revoluci mají političtí regulovčíci, zakazovači a všelijací socialisté plná ústa svobody. Té jejich "svobody".

18.11.2019 v 7:45 | Karma: 31,75 | Přečteno: 656x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Soudruh Hitler by měl z ekonomiky Evropské unie radost

Srovnávání nacistického Německa s dnešní EU je velké tabu. Jistě to není oprávněné v oblastech politických svobod, lidských práv či dalších. V oblasti hospodářské politiky však nacházíme, bohužel, alarmující podobnosti.

8.11.2019 v 8:00 | Karma: 40,80 | Přečteno: 1754x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Gott versus Chramostová. Pohřební nebo politický spor?

Hned na začátek si odpovím, že bohužel politický, velmi nechutný a pokrytecký. Troufám si odhadnout, že by se zneužívání těchto jmen pro politické tahanice jim samotným ani trochu nelíbilo.

7.10.2019 v 7:30 | Karma: 35,65 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Šíření klimatické hysterie je zločin

Doposud jsem se snažil být vůči tzv. klima-alarmistům maximálně korektní a zdrženlivý, jistě mnohem více než si sami zaslouží. Bohužel mi už došla trpělivost a tak bude dnešní text, s omluvou, poněkud příkřejší.

2.10.2019 v 8:00 | Karma: 36,64 | Přečteno: 1071x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Zprávičky České televize: vymývání dětských mozků za vaše peníze

Mám tu smůlu, že občas někde zahlédnu pořad Zprávičky na České televizi. Vždy se nestačím divit, jak daleko může dojít podprahové znásilňování dětské mysli.

1.10.2019 v 8:00 | Karma: 43,03 | Přečteno: 2593x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

„Pravicová“ koalice ODS, TOP09, STAN a KDU? Ne, deklarace konce pravice ve sněmovně

V médiích a komentářích se v poslední době objevují zprávy o připravované koalici zmíněných stran. Mnozí tleskají, že se „pravice“ konečně dává dohromady, já se ale spíš ptám, proč se tyto strany stále ještě označují za pravicové?

25.9.2019 v 12:30 | Karma: 37,20 | Přečteno: 1382x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Greta je symbol. Jen jinak než nám říkají

Původně jsem si její jméno ani nechtěl pamatovat, neboť jsem očekával, že vlna její mediální popularity rychle odezní. Mýlil jsem se, bohužel jí vídám v poslední době čím dál častěji. A není to zrovna náhoda.

24.9.2019 v 13:00 | Karma: 42,56 | Přečteno: 2208x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Zregulovat, zakázat a zavřít je, až zčernaj!

Mentalita zákazů, usměrňování a represe se v České republice šíří od konce 90. let jako nezvladatelná infekce. A já pevně věřím, že nejsem sám, komu to už silně leze krkem.

23.9.2019 v 13:00 | Karma: 39,13 | Přečteno: 1839x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV autům. A jen u nich se rozhodně nezastaví

Nevím, kolika lidem už dochází, kam jsme se to dostali. A kolik lidí je ochotno nadále snášet brutální řízení vlastních životů politiky a ukřičenými skupinkami aktivistů.

19.9.2019 v 8:00 | Karma: 37,53 | Přečteno: 1120x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Strašák brexit, Čaputová a nová EU regulace aut. Co mají společného?

Že nic? Mnohem více, než si můžeme myslet. V pozadí těchto zdánlivě nesouvisejících skutečností je jeden velký společný jmenovatel. Pojďme si to vše lehce rozebrat.

2.4.2019 v 12:00 | Karma: 38,84 | Přečteno: 1370x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Policie v tomto státě vytváří zákony? To je jinak možné jen v totalitních režimech

Rozhovor ministra dopravy Ťoka pro Českou televizi o novém bodovém systému považuji za projev naprosté zvůle a arogance moci, maskované údajně dobrými úmysly. Co mi vlastně tak vadí?

28.3.2019 v 12:00 | Karma: 34,13 | Přečteno: 981x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Studenti jako "užiteční idioti" eko-propagandy

Nedá mi to, abych se několika slovy nevrátil k nedávné studentské stávce za klima. Považuji ji totiž, mírně řečeno, za absurdní.

25.3.2019 v 12:00 | Karma: 47,74 | Přečteno: 10835x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

ODS zTOPkovatěla a likviduje poslední stopy své pravicovosti

Každý rozumně uvažující člověk vidí, že ODS už dávno přestala být pravicovou stranou. A to samozřejmě nejen kvůli současnému vyhazovu Václava Klause mladšího.

18.3.2019 v 12:00 | Karma: 40,12 | Přečteno: 1628x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Nežilo se za bolševika svobodněji?

Pro mnohé občany a politiky je takové srovnávání předlistopadového a polistopadového režimu čirým kacířstvím. Nicméně, lidé v našem civilizačním okruhu čelí stále silnějšímu a maskovanému tlaku na osekávání svobody a soukromí.

11.3.2019 v 12:00 | Karma: 38,07 | Přečteno: 2275x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

180 km/h? Volvo chce ještě víc vychovávat své zákazníky. Snad ho za to vytrestají

Volvo se rozhodlo, že ve svých autech začne nastavovat omezovače rychlosti na úroveň 180 km/h. Proč ne rovnou na úroveň 130 km/h? A co vše si ještě jeho budoucí zákaznici nechají líbit?

8.3.2019 v 12:00 | Karma: 36,28 | Přečteno: 2895x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Můj pětiletý syn za pár vteřin pochopil, co většina obyvatel ČR i EU nikdy nepochopí

Musím se s vámi podělit o dnešní nepatrnou příhodu s mým malým synem. Na cestě domů mi v autě letmo poznamenal, že až bude velký, bude taky řídit takové auto jako já.

26.2.2019 v 12:00 | Karma: 43,63 | Přečteno: 3968x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Diktát Václava Klause

Tím diktátem mám na mysli zákonodárnou iniciativu poslance Václava Klause ml. k zákazu cenzury příspěvků na velkých sociálních sítích (Facebook, Twitter apod.).

4.2.2019 v 8:00 | Karma: 20,01 | Přečteno: 554x | Diskuse| Politika

Jan Polanecký

Nemám rád moderní auta

Nechápejte mě špatně, nechci tím říct, že mi vadí pokrok ve vývoji nových automobilů. Právě naopak. Vadí mi jen to, co je s ním v posledním desetiletí uměle, zejména na politickou objednávku, spojeno.

7.1.2019 v 13:00 | Karma: 37,18 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 153
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3635x
Prosazuji svobodu, kapitalismus a minimální vměšování státu do života jednotlivců. Bez politické příslušnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy