Nemám rád moderní auta

7. 01. 2019 13:00:00
Nechápejte mě špatně, nechci tím říct, že mi vadí pokrok ve vývoji nových automobilů. Právě naopak. Vadí mi jen to, co je s ním v posledním desetiletí uměle, zejména na politickou objednávku, spojeno.

Na začátek a lehce od tématu musím poznamenat, že mě velice mile překvapilo, když jsem na stránkách iDNES v minulém týdnu naleznul tento a tento článek, které v záplavě vnucené eko-doktríny působí jako z jiného světa. Stále ještě existují výjimky, které plují proti proudu politické manipulace i v rámci mediálního mainstreamu. Moc jich už ale není a dříve či později zmizí nadobro. Věty typu: „Ať ekoaktivisté a ti, kteří chtějí jezdit na elektřinu, puknou vzteky“, nebo „Adventní věnec čoudí víc než diesel, proč ho nezakážou?“ zní pro mě v dnešní pomatené době jako balzám na duši. Za mě prostě obrovský palec nahoru, články rozhodně stojí za přečtení celé.

Pokud vlastníte novější auto, jistě znáte ten pocit, když s vámi všemožně šíbuje, usměrňuje vás či upozorňuje co byste měli nebo neměli dělat, případně dělá věci za vás. Opět, nic proti pokroku, spousta vylepšení posledních desetiletí (ABS, ESP, posilovač řízení atd.) opravdu ulehčuje běžnému řidiči život. I já jako člověk, kterého řízení baví, je oceňuji. Čeho je ovšem moc, toho je příliš. Prostě chci mít možnost řídit auto, ale nechci, aby auto řídilo mě.

Když si sednu do dva roky starého auta, které mám trvale k dispozici, palubní deska a stropní kontrolky se na mě okamžitě rozsvítí červeně a ukazují, ještě než zařadím jedničku, že jsem něco povinného neudělal (obvykle nezapnuté pásy, ačkoliv se vždy před jízdou poutám). Omezující tlačítko devastujícího start-stop systému výrobce záměrně umístil co nejdále od tlačítka startéru, abych na něj v polovině případů zapomněl a proklínal eurounijní emisní direktivy na první křižovatce, kdy mi motor samovolně zhasne (a já ho obratem musím nastartovat). Jako nádavek se samozřejmě start-stop systém nedá omezit trvale, pokud neautorizovaně nezasáhnete do mechaniky či softwaru auta, takže vás tahle pitomost obtěžuje neustále. Prostě nevím, proč mám mít pocit, že mě stát buzeruje i v momentě, kdy sedám do svého vlastního auta. Je to k vzteku.

Můžete namítnout, že mnohé otravné systémy lze v autech povypínat. Neplatí to ale absolutně. A už vůbec to neplatí v případě systémů, které jsou nám, běžným řidičům skryté a které nám do aut protlačili "chytří" bruselští regulovčíci, údajně pro naše dobro a bezpečí. Tak například, od druhého kvartálu minulého roku musí mít každé auto prodávané na unijním trhu namontovanou všemonitorující štěnici velkého bratra zvanou E-call. Zapomeňte, že bude časem sloužit pouze pro bezpečnost, díky které to EU, téměř bez povšimnutí, prodala apatickému stádu. A chystá se toho víc, mnohem víc. Například černá skříňka, která nesmazatelně zaznamená vše co se v autě a s autem děje. Myslím, že direktivní vývoj bude završen autonomními vozidly, která se za žádných okolností neodchýlí od pravidel, i kdyby mělo někomu jít o život. Absolutní kontrola státu nad lidmi v oblasti dopravy bude pak završena. Mnozí v tom vidí pokrok a jásají, mě z toho mrazí v zádech. Mimochodem, ne náhodou budou taková auta zřejmě plně elektrická, protože přeci co je elektrické, je moderní a co je moderní, u toho se totální dozor bere tak nějak samo sebou. Nevěříte? Podívejte se do Číny, kde jsou veškerá (ano opravdu všechna) elektro-auta a jejich řidiči pod naprostým on-line dozorem ze strany státu. Každou vteřinu. A můžete si být jisti, že tento trend velmi brzy dorazí i do „vyspělého“ přeregulovaného západního světa.

Jaká je pak nádhera, když přesednu do svého „analogového“, 11 let starého, auta, kde se připoutám, protože to chci já a ne proto, že mě s tím otravuje auto. Motor vypnu v momentě, kdy dochladím turbodmychadlo, tedy když to chci já sám. Ve volantu stále cítím silnici a zpětnou vazbu. To auto prostě stále řídím já a ne naopak. Úžasné.

Dnešní moderní auta jsou jistě skvělá. Neustále se u nich zlepšují jízdní vlastnosti, aktivní bezpečnost, jízdní komfort i kvalita interiéru. Klobouk dolů před tím vším, vysloveně špatné auto si už dnes zřejmě nekoupíte. Současně se ale právě ta samá auta přirozeně, i vlivem drastického tlaku politiků a aktivistů, posouvají k plné automatizaci, absolutnímu (avšak nepozorovanému) dohledu nad lidmi a k totální shodě s vylhanou a agresivní eko-doktrínou. Mám pocit, že nastává soumrak automobilismu, přinejmenším soumrak svobodné individuální dopravy, tak jak ji dnes známe. A to je sakra špatně, protože k tomu moderní auta nutně směřovat nemusí.

Autor: Jan Polanecký | pondělí 7.1.2019 13:00 | karma článku: 37.10 | přečteno: 1436x

Další články blogera

Jan Polanecký

Strašák brexit, Čaputová a nová EU regulace aut. Co mají společného?

Že nic? Mnohem více, než si můžeme myslet. V pozadí těchto zdánlivě nesouvisejících skutečností je jeden velký společný jmenovatel. Pojďme si to vše lehce rozebrat.

2.4.2019 v 12:00 | Karma článku: 38.46 | Přečteno: 1222 | Diskuse

Jan Polanecký

Policie v tomto státě vytváří zákony? To je jinak možné jen v totalitních režimech

Rozhovor ministra dopravy Ťoka pro Českou televizi o novém bodovém systému považuji za projev naprosté zvůle a arogance moci, maskované údajně dobrými úmysly. Co mi vlastně tak vadí?

28.3.2019 v 12:00 | Karma článku: 33.83 | Přečteno: 927 | Diskuse

Jan Polanecký

Studenti jako "užiteční idioti" eko-propagandy

Nedá mi to, abych se několika slovy nevrátil k nedávné studentské stávce za klima. Považuji ji totiž, mírně řečeno, za absurdní.

25.3.2019 v 12:00 | Karma článku: 47.73 | Přečteno: 10742 | Diskuse

Jan Polanecký

ODS zTOPkovatěla a likviduje poslední stopy své pravicovosti

Každý rozumně uvažující člověk vidí, že ODS už dávno přestala být pravicovou stranou. A to samozřejmě nejen kvůli současnému vyhazovu Václava Klause mladšího.

18.3.2019 v 12:00 | Karma článku: 40.09 | Přečteno: 1605 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Lubomír Stejskal

Číše čistého vína aneb Proč nevěřím v mírovou dohodu

COGAT je zkratka izraelského úřadu pro koordinaci vládních aktivit na Teritoriích, tj. v Judeji, Samaří a Pásmu Gazy. Na svém Twitteru zveřejnil poučný videoklip: jak fungují letní dětské tábory Hamasu.

16.7.2019 v 19:30 | Karma článku: 14.20 | Přečteno: 161 | Diskuse

Vladka Spidlova

...a nikdo se vás nezastane

Podle médií hlavního proudu by náhodný návštěvník ze zapadlých polárních krajů či jiného přilehlého vesmíru usoudil, že Evropská unie, potažmo Evropa, je plná sluníčkových lidiček se srdíčkem na dlani.

16.7.2019 v 17:32 | Karma článku: 29.62 | Přečteno: 409 | Diskuse

Luděk Niedermayer

Mission impossible na Čapáku...

Něco takového, aspoň dle mého názoru, bude objasňování toho, že hodnota reklamy, kterou si firmy holdingu Agrofert objednaly u Čapího hnízda (luxusní rezidence, sotva na dohled od silnice), byla v řádu stovekmilionů.

16.7.2019 v 16:45 | Karma článku: 18.70 | Přečteno: 362 | Diskuse

Pavel P. Kopecký

Miloš Zeman a paradoxy sociální demokracie

Hlava státu znovu bohužel dokázala (především sobě), že Ústava pro ní není než trhací kalendář. De facto rozvíjí, byť to někteří neradi uslyší, ohýbání fundamentálních norem, k němuž se uchylovali jeho předchůdci: Havel a Klaus

16.7.2019 v 16:23 | Karma článku: 10.02 | Přečteno: 239 | Diskuse

Michal Vimmer

Hamáčkova kuchařka

Říká se, že soudruh Lenin nikdy netvrdil, že "socialistický stát může řídit každá kuchařka." To ale neznamená, že by kulturu nemohl řídit Šmarda, zahraničí Poche a dopravu Dolínek. Sociální demokrati recept na vládu mají: loterii!

16.7.2019 v 13:04 | Karma článku: 18.88 | Přečteno: 450 | Diskuse
Počet článků 142 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3663

42 let. Prosazuji svobodu a minimální vměšování státu do života jednotlivců. Bez politické příslušnosti.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

více

Najdete na iDNES.cz