Byl jsem na Potěmkinově nábřeží (otevřený dopis primátorovi hl.m.)
ihned.cz
Domnívám se, že vedení města či jednotlivých městských částí by nemělo podléhat tlakům úzkých lobbistických skupin, které prosazení svých agresivních priorit skrývají za tzv. veřejný, údajně apolitický, zájem. Iniciativa Auto*Mat, která na komunální úrovni protlačuje své politické záměry, je zářivým příkladem tohoto problému. Tato skupina je značně navázána na struktury města a odčerpává nemalou porci veřejných prostředků prostřednictvím dotací, často ve prospěch jejích konkrétních členů či příznivců. Budoucí situace naší metropole by přitom měla být otevřenou politickou otázkou, o které by se měla vést rozsáhlá a nikoliv zákulisní debata. Veřejné diskuse v dnešní podobě jsou zcela nedostatečným nástrojem a slouží obvykle jen jako zástěrka pro tiché schválení předložených záměrů bez povšimnutí širší veřejnosti.
Celý problém tkví v tom, že v zájmu úzké menšiny je zde opět manipulováno s téměř celou pražskou veřejností. Zdá se, že se jedná o další z řady testů liknavosti obyvatel města, kteří se díky své odevzdanosti nechají vláčet téměř jakýmkoliv sociálně inženýrským záměrem, a to nejen v oblasti dopravy. Tato nebezpečná manipulace se snaží vyvolat dojem, že se jedná o realizaci oprávněného většinového zájmu, „inspirovaného vyspělými městy západní Evropy“. Stát či municipalita zde však nejsou od toho, aby diktovaly lidem, co je pro ně nejlepší. Lidé to vědí sami nejlépe, bez manipulace zájmových skupin nebo magistrátních úředníků. Nechme občany svobodně rozhodnout, jakou formu dopravy si zvolí a nedirigujme jejich životy v takto bazálních záležitostech. I v současném stavu Smetanova nábřeží jsou všechny formy přepravy možné a žádná z nich není podstatně diskriminována (nejvíce však samozřejmě individuální automobilová doprava formou mnoha daní, poplatků a jiných omezení).
Testovaná a navrhovaná opatření si dovolím přirovnat k situaci, kdy by byl na cyklostezky zakázán vjezd cyklistům, neboť podle požadavků organizované skupiny chodců je cyklisté omezují a ohrožují, množství bicyklů v těchto klidových místech působí nevzhledně, ba rušivě a cyklisté navíc produkují nezanedbatelný zápach. Ač jsem sám odpůrcem podobné regulace, očekával bych ze strany Magistrátu při jeho důslednosti ekvivalentní přístup i v tomto, srovnatelně absurdním, případě.
Pokud se nyní zaměřím na akci samotnou v uplynulých dvou sobotách, je zřejmé, že měla dokázat oprávněnost a užitečnost uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu a měla tak připravit půdu pro budoucí trvalé řešení, možná nejen v tomto místě. Akce však zásadně selhala. Nikoliv snad z hlediska formálního, neboť uzavření proběhlo a lidé byli nuceni použít vozovku namísto uměle zaplněných chodníků. Selhala z hlediska věcného, protože jsme se dočkali nefalšované Potěmkinovy vesnice a nemalých dopravních omezení či komplikací vzniklých pouhou víkendovou uzavírkou. Je nesporné, že důsledky tohoto otevřeného pokusu na lidech v oblasti dopravní obslužnosti byly viditelné nejen v samotném místě, ale také v širokém okolí. Nutnost následné regulace se přelila do dalších ulic a městských částí, nemluvě o nákladech spojených s organizací a policejním zajištěním.
Mnohdy až velmi trapné a uměle dosazené „atrakce“ podtrhovaly absurdní a strojený ráz celé akce. Organizátoři se všemožně a urputně snažili zaplnit prostor, aby návštěvníkům dokázali, že namísto aut se konečně dostavil skutečný život a bude ho ještě více, až na nábřeží automobily nebudou vůbec. Marně. Občané a turisté byli pouze donuceni opustit chodník a proplétat se velmi nebezpečně mezi často projíždějícími tramvajemi v obou směrech. Na chodnících a vozovce nechyběly staré postele, neúčelně natažené plachty, ledabyle poházené hrací obruče apod. Má snad toto představovat ono kýžené oživení, korzování a odpočinek? Je toto budoucí podoba nového nábřeží? Nechce se mi opravdu věřit.
Občerstvení na místě si jistě také zaslouží samostatnou zmínku. Ve srovnání se stánky, které město svévolně likviduje na Václavském náměstí, bylo občerstvení na Smetanově nábřeží v době konání akce zřejmě pochybné hygienické kvality a také nízké zákaznické atraktivity. Absolutně nerovný přístup k podmínkám podnikání v těchto dvou zmíněných lokalitách zde doslova bil do očí. Je takovéto zvýhodňování jedné skupiny oproti druhé nestandardně nastaveno jen proto, aby autorizovalo jinak pochybný „oživovací“ záměr pro tuto oblast? Nepochybně ano.
Celá akce získávala ještě více na absurdnosti při sledování přípravy, zásobování i celého provozu, které se odehrávaly pomocí automobilové dopravy. Vybraná vozidla s patřičnou mírou protekce měla vjezd povolen a dokonce často parkovala i na chodnících (nepočítaje vozidla policie). Opět, selektivní a účelové uplatňování pravidel ve prospěch či neprospěch vybraných skupin zde bylo opravdu názorně předvedeno. Tyto výjevy tak dodávaly akci na strojenosti a podtrhovaly její ideologicky pokřivený nádech a především diskriminační charakter.
Jako občan Prahy, kterému velmi záleží na budoucím nerušeném rozvoji města, pozoruji se značným odporem výše popsané tendence, směřující k omezování práv a svobod jeho občanů, pod diktátem hlasitých, agresivních a Magistrátem podporovaných lobbistických skupin. Takto si živé nábřeží, ani žádnou jinou část města (Karlín, Žižkov), opravdu nepředstavuji. Jak již na příkladu Rokycan velmi trefně popsal v jednom ze svých legendárních článků pan Ladislav Jakl, municipální úředníci mají z dobrých či špatných důvodů tendenci konat „dobro“, ať to přináší jakékoliv důsledky, a to zřejmě bez obav z reakce mlčící většiny. V mnoha místech republiky i v Praze tak dospíváme do situace, kdy takzvaná „revitalizace“ (míněno likvidace dopravy) zcela zákonitě pozvolně umrtvuje komerční i sociální život. Pevně věřím, že alespoň v Praze nakonec zvítězí zdravý rozum a přirozené uspořádání dotčených oblastí, bez zásahu sociálně inženýrského urbanistického dirigismu.
Prosím mějte na paměti, že Vaše nominálně pravicová mateřská strana se bude v příštích komunálních volbách ucházet o nový mandát a že tyto kroky jsou zcela bez pochyb sledovány podstatnou částí jinak pasivní pražské veřejnosti se značnou nelibostí.
Vážený pane primátore, vyzývám Vás, abyste se z titulu své funkce se vší rozhodností, neutrálně a bez ovlivnění Vašimi osobními cyklistickými preferencemi, zasadil o ukončení tohoto experimentu na obyvatelích Prahy a zajistil tak objektivní a vnějšími tlaky nerušený rozvoj cílených oblastí. Ponechme Smetanovo nábřeží v jeho současné podobě a nepodléhejme zhoubnému lobbistickému tlaku na likvidaci osobní automobilové dopravy.
S pozdravem,
Ing. Jan Polanecký
Jan Polanecký
Tradice udavačství v Čechách
Jsou to zhruba tři roky, kdy jsem z osobních a profesních důvodů přestal publikovat své články. Nyní jsem ale zažil něco, co mě doslova zvedlo ze židle, něco, co jsem považoval ve svém životním okruhu za neexistující.
Jan Polanecký
Virová hazardní hra vlády a její „pomoc ekonomice", kterou si do koruny zaplatíme sami
Vláda si s námi hraje velkou virovou hazardní hru. Její opatření jsou totiž realizována v podstatě naslepo, bez přehledu, plánu či výhledu. Pojďme si současná opatření i budoucí „pomoc ekonomice" trochu rozebrat.
Jan Polanecký
Téměř zmizelá svoboda aneb listopadová glosa
V posledních týdnech to slovo slýcháme ze všech stran. Svoboda sem, svoboda tam, "získali jsme svobodu". 30 let po revoluci mají političtí regulovčíci, zakazovači a všelijací socialisté plná ústa svobody. Té jejich "svobody".
Jan Polanecký
Soudruh Hitler by měl z ekonomiky Evropské unie radost
Srovnávání nacistického Německa s dnešní EU je velké tabu. Jistě to není oprávněné v oblastech politických svobod, lidských práv či dalších. V oblasti hospodářské politiky však nacházíme, bohužel, alarmující podobnosti.
Jan Polanecký
Gott versus Chramostová. Pohřební nebo politický spor?
Hned na začátek si odpovím, že bohužel politický, velmi nechutný a pokrytecký. Troufám si odhadnout, že by se zneužívání těchto jmen pro politické tahanice jim samotným ani trochu nelíbilo.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 153
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3635x