Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91o56s35e74f 62P24o84t74r 6930101717319

Milý, zlatý autore,

já jsem v reálném socialismu prožil 40 let (slovy :čtyřicet let). Můžu tě ujistit, že fakt se za v té době nežilo svobodněji. Nevěříš mi? tak zkus se odstěhovat třeba do Číny.

Kdyby jsi napsal," nežilo se za bolševika lépe" tak bych třeba s tebou polemizoval, ale svobodněji?

Asi máš informace z jiné planety. Třeba policejní dozor. je pravda , že příslušníci VB byli jen tak někde. Ovšem co měli za sebou?. Teror v 50.letech, který si všichni dobře pamatovali. Dále celou armádu tzv. pomocníků VB - veřejných udavačů svých sousedů, známých, spolupracovníků, celou armádu tajných agentů StB tajných udavačů svých sousedů, známých, spolupracovníků. Pří zjištění nepravosti byli postiženi nejen oni ale i jejich rodinní příslušníci - třeba tím, že děti nemohli studovat.

Svoboda slova. Ta společnost byla tak paranoidní, že se nesměly uveřejńovat nejen protirežimní názory, ale ani třeba sebevraždy, vraždy, znásilnění a podobně, a proč? protože socialistická společnost je tak pokroková, že podobné excesy v socialismu neexistují. Stejně tak co dneska žebráci a bezdomovci. Ti byli okamžitě zavíráni do vězení a na psychiatrie..

Víš, pane autore, mě ani tak nevadila hospodářská situace, jako tupost, hloupost, pokrytectví, nenávist vůči všem jiným názorům. Jsi jasným exponentem neomarxismu, tak zkus tu Čínu.

0/0
12.3.2019 21:15

J87o19s45e49f 17P23o82t53r 6560301477309

dovolím si ještě reagovat. Jsem prostě konsternován, jak naivní a úsměvné znalosti máte o tom období. Na druhé straně je mi jasné, že se vezete v tom mainstreamu 90% obyvatel ČR, kapitalisticky žít, socialisticky pracovat a přemýšlet.

0/0
12.3.2019 22:15
Foto

J12a49r33o14m97í34r 74P69e26t52ř68í65k 6784961939588

Já jsem před rokem 1989 prožil většinu života, ale že by v té době byly tři čtvrtiny milionu našich občanů žebráky (což je alternativa současného počtu našich občanů v exekuci), nebo, že by se většina mladých lidí nezmohla na vlastní bydlení, toto skutečně nepamatuji.

+1/0
30.3.2019 12:46

Z31b28y28š32e87k 82H31l88i83n40k60a 3861343970953

Nezmohla. Tedy pokud vlastním bydlením myslíte opravdu vlastní bydlení, tedy byt ve vlastnictví. Ve městech se bydlelo v nájmu ve státních bytech, byty byly dost často mizerné kvality a chátraly. Sice byl relativně nízký nájem, ale údržba ze strany vlastníka byla bídná. Tento nízký nájem byl "kompenzován" vyššími cenami jídla a ještě vyššími cenami za vybavení bytu.

Teď jsem zrovna v situaci, kdy mě čeká stěhování. Při kterém si více než polovinu věcí (celá kuchyň, koupelna, většina nábytku) pořídím nově za několik málo měsíčních příjmů. Za komoušů vlhký sen o kapitalistickém konzumu, kdy jsem srovnatelné vybavení splácel přibližně dvacet let.

0/0
30.3.2019 20:24

J44i35ř86í 53Ř59e73z60n70í94k 4742962603715

A víte, že v r. 1967 začaly národní výbory prodávat byty zájemcům za vcelku lidové ceny. Jenom uvádím nájem 62 korun, který byl uváděn ve inzerátu na výměnu bytů. Šlo o třípokojový byt v rodinném domě se zahradou.

A myslím, že jsem evidoval i nájem ve výši 45 Kčs v jiném inzerátu. Ä kdybyste tehdy spokojil se zánovní kuchyní, tak by vám na ní stačilo 1600 korun.

A jak jsme měli vysokou životní úroveň, svědčí to, že jsme vypili více piva na osobu (131 litrů) než západní Němci.

0/0
30.3.2019 21:09

Z65b75y83š38e25k 87H93l34i11n29k97a 3241663120253

Snažím se mít ohledy na váš věk a pochopení pro vaše výlevy, ale vězte, že je to opravdu velmi obtížné. Protože přes všechny neduhy dnešní doby je situace v základní rovině pořád řádově lepší, než za komoušů. Už třeba proto, že nové vybavení bytu si opravdu pořídím najednou, nemusím to skládat několik let. A půjčku, kterou si na to beru, jsem schopen splatit do půl roku, kdyby byla nouze největší. Za komoušů jsem neměl nejmenší šanci, ani kdybych na splátky dal celý svůj plat.

0/0
30.3.2019 21:24

J24i92ř23í 82Ř91e54z71n30í52k 4192492973575

A já jsem někdy řekl, že situace není v základní rovině řádově lepší než za komoušů? Vždy jsem psal, že jsem se tehdy cítil, jak za živa pohřbený. To se ale netýká roku 1967 a 1968. Zpětně odmítám házet na někoho zbytečně špínu, spíše se jenom snažím vysvětlit, porozumět a pochopit a vysvětlit, co se tehdy dělo.

0/0
31.3.2019 7:54

M67a57r36i22e 85K69o27v28á64ř76o57v18á 9190119204342

Ano, nájmy byly sice až směšně nízké, ale byty nebyly, nebo byly jen pro vybrané profese. Zánovní kuchyně za 1600 při průměrném platu 2800 začátkem 80. let - dnes nová 280 cm za 8000.

0/0
9.4.2019 12:08

J11i79ř42í 96Ř95e38z45n34í83k 4442692193285

Vždyť to s těmi sebevraždami není pravdou, ve Svobodném slově na toto téma v r. 1967 byly publikovány ne právě nejlichotivější statistiky i články. Stejně tak veškerá kriminalita.

A tak lze odpolemizovat každé slůvko ve Vašem příspěvku.

A Svobodné slovo 1967, tak to byl samý protirežimní komentář. Ba i otevřená podpora aktivit mimo Národní frontu (trampské hnutí).

A aní s těmi žebráky to není pravdou, jeden článek zabýval setkáním staré žebračky a redaktora, který se jí ptá na to, proč žebrá.

Jediné, kde drželi ti socialisté basu, byl vztah k Německu.

0/0
30.3.2019 19:31
Foto

I52v93a61n 49V20e12s54e41l13ý 4906478174597

U bodu 1 vychází skóre příznivě pro minulý režim jen díky tomu, že v minulém režimu nebyly k dispozici takové technické prostředky jako dnes. Pokud by je tehdy bolševik měl tak to bychom teprve poznali co je to nesvoboda.

Jinak vcelku souhlas, že vývoj pomalu "zařazuje zpátečku".

0/0
12.3.2019 11:10

L24u70b12o70š 15C42h89l94u82m44s37k25ý 2560845518465

Vidím to podobně. Pořád je ten dnešní evropskounijní socialismus přijatelnější než ten minulý. Ale docela se podivuji, jak velké počty policajtů musí udržovat v zemi pořádek. V době, kdy jsme byli totalitní policejní stát, udržovalo pořádek (a režim) v celé ČSSR cca 29000 policajtů. A to měli policajti na starosti agendy, které dnes řeší někdo jiný (občanky, pasy, řidičáky, evidence vozidel, technické prohlídky ...) Dnes, když jsme demokratický stát, o třetinu menší, to je 40000 státních a 12000 obecních policajtů. A když přijde ministr vnitra s nápadem na navýšení počtů, občané jásají. Nerozumím.

+7/0
11.3.2019 22:33
Foto

M53i94r75o43s53l67a62v 53M44a37c33e69k 5261685760502

Nevím jak za bolševika, ale za socialismu byli lidé bezesporu svobodnější

0/−5
11.3.2019 20:18

J59i88ř78í 31Ř62e80z72n64í75k 4372562203275

Kdyby jenom to. Právě dnes jsem na to přišel Za socialismu se prodávaly sušenky polité čokoládou, zabalené v celofánu. Dnes jsem se jistým způsobem domákl německých sušenek politých čokoládou, balení fantazie. Prodejci dělat reklamu nebudu, ty socialistické mi ale chutnaly lépe. Zkrátka kapitalismus jsou horší sušenky v lepším balení.

+1/−2
11.3.2019 21:50
Foto

A21d94a54m 69C88h65a47d52i40m26a 3694130495

:-) Nesmíte kupovat ty nejlevnější sušenky.

+2/0
11.3.2019 22:27

J27i69ř15í 66Ř34e66z74n59í73k 4962952723245

Dostal jsem je, a ty čokoládové sušenky za socialismu patřily mezi nejlevnější.

+1/0
11.3.2019 22:29
Foto

P89a23v12e78l 76D40v15o43ř27á25k 5389245564790

Jestli v obchodě p. Řezníka znají, tak mu ty horší podstrčí s chutí. ;-D

+2/0
12.3.2019 11:01

P21e13t16r 57B62u60r59i41a55n 4931706694328

Přesně tak, pane Macku. Mně když byly dva roky, byl mi rohlík po loket. A dnes? Škoda mluvit!

+3/0
12.3.2019 6:57

M53a51r61i30e 56K72o26v50á57ř38o37v47á 9920719434822

Asi jste žil v jiné zemi než já. Jaký je v historii naší země rozdíl mezi socialismem a bolševikem?

0/0
9.4.2019 12:18

V52o89k38o19u19n 94V48l70a90d47i20m62i40r 8812568839158

JUiste bylo i par stovek nebo tisicu obcanu kterym se zilo svobodneji. Takovi ruzni tajemnici KSC meli vlastne absolutni svobodu.

+2/0
11.3.2019 20:01

J69i82ř88í 74Ř63e17z67n82í62k 4692542763295

Naopak dnes tajemník, zítra nádeník.

0/0
11.3.2019 21:51
Foto

P25a67v86e97l 71D51v80o41ř22á43k 5569225594650

A zase naopak.

0/0
12.3.2019 11:02

J34a16r86m27i56l80a 62Č86e12r59n92á 2776352309516

Dobré zamyšlení. Ale mně tam chybí svoboda obyčejného člověka v zaměstnání. Dnes je to propadák. I ten obyčejný učitel či úředník musí dnes plnit spousty příkazů, o kterých navíc ví, že jsou nesmyslné - to je velmi nesvobodné. Svoboda, či spíše pocit svobody, je velmi individuální. Dám příklad. Dvaašedesátiletý soused pracuje na směny, musí, jeho mzda je téměř minimální, rozkazuje mu tam třicetiletý, který bere dvakrát více. Další dva manažeři berou tak desetkrát více, no a majitelé, ti se tam ani neukážou, mají to jištěné. Soused maká, drží ústa a vzpomíná v dobrém na komunisty, protože za nich by se mu to stát nemohlo, a hlavně, už by byl několik let v důchodu. Je z nich někdo svobodný? Já myslím, že ne. Všichni jsou v kolotoči peněz, ze kterého těžko vyskočit. Možná z nich ale někdo ten pocit má, můj soused to však nebude. Bude svobodný, až bude v důchodu. Důchodci a rentiéři, to jsou nejvíce svobodní lidé.

+3/−6
11.3.2019 18:55
Foto

Z36d41e78n25ě23k 28M94a94t52u83š83k41a 7348386695556

myslíte, že výše mzdy nutně souvisí s věkem???

+2/0
11.3.2019 19:00
Foto

A27d50a57m 12C57h56a81d37i30m48a 3614790845

Jak kde. V lékařství však bezpodmínečně. ;-D

0/0
11.3.2019 22:30

A47n77t73o54n20í70n 17T24i43c43h51e16r21a 6916738723956

Chcete říct, že za socialismu plnil zaměstnanec jen smysluplné příkazy? A že ve vedení byli jen kvalifikovaní a chytří lidé?

+6/0
11.3.2019 19:09

J30a62r72m88i47l59a 84Č72e49r77n84á 2956872929786

Samozřejmě, i za socialismu byly nesmyslné příkazy, ale nebylo jich tolik a nebylo tolik papírování a různé agendy. Víte, o kolik se zvýšil stav úřednictva?

0/0
11.3.2019 19:21

L42e25o67n45a 15B67l78a28h98o47v13á 5170239599513

A tušíte, proč se zvýšil stav úřednictva?

Před rokem 1989 nemusely mít orgány samosprávy (městské a obecní úřady) tolik zaměstnanců, protože se většina věcí řešila na OV KSČ.

+6/0
11.3.2019 20:23

M44i89l62a56n 52S40t27e21h57l40í24k 7690469303391

A blbě.:-)

+1/0
12.3.2019 15:34

A39n46t55o58n37í77n 75T15i36c89h62e82r54a 6896108553776

Určitě těch nesmyslných příkazů bylo méně? Počítala jste je?

0/0
11.3.2019 23:14

V59o88k36o49u16n 34V45l36a12d97i55m87i74r 8532198809778

Pni Cerna, a zila jste uz v tom socializmu? Pokud jste byla jeste dite skolou povinne, tak asi nebudete vedet, ze pri nastupu do zametnani jste musela vyplnovat spoustu dotazniku jak byl/a jste za protektoratu clenem sdruzeni vlajky, co jste delal/a v kvetnu 45 a podobne.

Mne si zavolala StB abych jim vysvetlil co jsem myslel tim svezl jsem se na tanku T34.

0/−1
12.3.2019 14:00

J17i73ř69í 66Ř11e23z66n23í56k 4302612763435

A podle čeho jste poznal, že si vás právě pozvala k vysvětlení právě StB, která existovala toliko v letech 1948-1952? Jinak pouze jako složka SNB. A nebo ve filmu Zpívající pudřenka.

0/0
30.3.2019 19:42

J66i67ř39í 67Ř90e85z40n13í88k 4402312223115

A čím se v tomto smyslu liší kapitalismus a socialismus?

0/0
11.3.2019 19:38
Foto

P74a77v59e48l 24D18v72o72ř21á91k 5819175924870

Neliší se, jen v tom, že za socialismu byli na vedoucích místech komunisté, kdežto dnes tam jsou bývalí komunisté.

+1/0
12.3.2019 16:56
Foto

J22a82n91a 76M25a73j34o63v88á 4295442856273

jojo, tehdy byl prostě mladší...on i vy. A tak byla tráva zelenější, bublinky v sodovce větší....

+9/0
11.3.2019 19:46

V93o46k14o83u39n 44V88l22a91d44i96m80i46r 8682698929568

Jo, za komunistu by byl uz dva roky v duchodu, za ktery by si mohl koupit tak chleba a moc navic ne.

Normalni je ze lide kteri vic umi, berou take vic. Na rozdil od minuleho rezimu, kdy bylo nejdulezitejsi byt clenem strany a jak se rikalo patolizat.

+5/0
11.3.2019 20:11

L47a84d82i92s52l89a16v47a 54Š95i36n49d24l69e29r78o31v55á 6779730860961

Jojo, byli jsme si v těch "zlatých časech" všichni rovni, jen někteří si byli rovnější...a bylo jedno, jestli schopný nebo ne, červená knížka to jistila a mám to prožito, ne načteno....

+5/0
11.3.2019 20:39

L77e58o98n98a 90B57l78a44h37o65v92á 5940729969113

Také vám mohu přiblížit svobody obyčejného člověka v zaměstnání za socialismu.

U tunelové pece, kde se vypalovaly izolátory do svíček Pal, pracovaly vesměs staré paní od 55 do 70 let. Ve dvanáctihodinových směnách, denní, noční; když jedna dělnice vypadla, ta, která ji musela nahradit, byla v práci nepřetržitě dvě směny , tj. 24 hodin.

Ruce měly popálené od horkých izolátorů vyjíždějících z pece, na hlavu jim pršelo z rozbité střechy, z jedné strany na ně sálal žár z pece, z druhé na ně fičelo z permanentně otevřených dveří haly, odkud vyjížděly ještěrky naložené hotovými izolátory. A za tu dřinu měly královský plat: 1 800 Kčs hrubého.

A školství? Každý den odpoledne nějaká schůze, výjimkou nebyly dvě nebo tři v jednom odpoledni za sebou. Veřejná schůze KSČ, úseková ROH na níž navázala schůze celoškolního ROH, školení CO, IPVU - ideově politická výchova učitelů, pedagogické rady, předmětové komise atd. atd.

+6/−1
11.3.2019 20:20

J43i11ř93í 23Ř77e90z89n91í85k 4512292373615

A proč ty dámy nešly dělat uklízečky, nebo vrátné z toho školství, po těch byla hodně velká poptávka.

+1/−4
11.3.2019 22:28

J66a46r24m25i81l59a 86Č15e44r52n90á 2256892759616

Anebo do důchodu, na který měly kolem 55. roku (dle počtu dětí) nárok. Stačilo dvacet odpracovaných let, na rozdíl od dneška, kdy je pro vznik nároku na důchod potřeba pětatřicet let.

0/0
12.3.2019 7:04

L97e83o31n74a 56B81l30a21h76o78v72á 5290869689173

Jednou z těch starých paní byla naše babička, takže vím, proč nešla uklízet do školství, ale stála 12 hodin (24 hodin) u pásu s izolátory. Protože rodina přišla v roce 1948 o prosperující živnost a slušnou existenci, děda měl důchod 630 Kčs, z kterého podporoval ještě svou matku. Z těchto financí prakticky dotovali bydlení nájemníků ve vlastním domě, kterým MNV vyměřil nájemné za celé patro ve vile se zahradou 62 kčs/měsíc.

Platili nejen všechny opravy na domě, ale i v bytě nájemníka a také lázně pro dědu, který byl po několika těžkých operacích.

Uklizečka ve škole měla plat 860 Kčs hrubého, za to by výměnu kotle nebo opravu střechy těžko zvládli.

Stejně tak bych se mohla ptát, proč vás soused zůstává v zaměstnání, které mu nevyhovuje a nejde jinam :-) Vám se po totáči hodně stýská, že? Na rozdíl od vás jsem ráda, že jsem se dožila jeho konce...

+4/0
12.3.2019 9:30

M23i48l37a50n 82B69a29r77t79o89s 9460234386665

Pani Blahova, diky za vzpominku, jinak na soudruha Reznika neberte zretel, on sice placa kraviny, je ale docela mozne, ze neni az tak zly clovek

0/0
12.3.2019 21:04

J50i32ř62í 11Ř23e40z86n67í97k 4622152833255

Ptal jsem se jenom na ty učitelky, proč zůstávaly ve školství, když to měly tak těžké, když mohli jít dělat uklízečky. Čili na něco zcela jiného.

0/0
30.3.2019 19:36

M13a47r13i85e 67K27o74v45á77ř75o61v34á 9770389644522

Víte, oni existují lidé, kteří svoji profesi milují.

0/0
9.4.2019 12:33

B65e44d16r81i19c37h 50L65o84f54e75l35m80a38n87n 7775844137732

Dotaz na p.Blahovou...kdy to bylo?? Ty "staré" paní byly už v důchodu...což dnes si nechte zdát..já jdu v 65..a 1800?? Já jako ženatý s dítětem jsem jsem měl 1950 hrubého v roce 1985.(techn.funkce T10).. Takže prosím o upřesnění..!!!!PS...a vyprosil bych si to staré...já jsem ve středním věku !!!!;-D

0/0
30.3.2019 12:28

Z85b59y55š21e90k 15H54l86i48n88k61a 3581133540673

;-D;-D;-D

1. Policejní dozor byl větší, než dnes. Stalo se mi například, že jsme s kamarádem stáli na rohu ulice někdy po půlnoci a kolem projíždějící hlídka VB nás zkontrolovala. Jen tak, preventivně, byť jsme k tomu nedávali žádný podnět. Vězte, že kdyby tehdejší komunisti měli dnešní technologie, ani byste si bez jejich vědomí neprdl. Oni chtěli, jen na takovou plošnou kontrolu neměli kapacity.

4. Zákonů je sice víc, celková míra represe však nesouvisí s jejich počtem, ale s jejich zněním a možnostmi jejich vymáhání. Ty možnosti jsou dnes lepší. Za komoušů zde byla hromada dalších předpisů, zejména různých norem, které měli sílu zákona a byly mnohem víc omezující. Na druhé straně, přemíra zákonů (často protichůdných) nás dostává do stavu, kdy začíná být nemožné je dodržovat, což zdánlivě paradoxně přináší víc svobody.

6. Za bolševika jste se nemohl rozhodnout, že nebudete pracovat a budete žít například z příjmů z akcií, nebo třeba i darů. Nebo že se od státu částečně odtrhnete a založíte si vlastní živnost.

I přes to, že se šrouby utahují, stále mi to vychází 8:0.

+2/0
11.3.2019 18:44

J48i48ř19í 31Ř37e74z45n11í41k 4302682513945

Jenomže to, že na dosáhnete na stejný majetek tehdy a dnes je značně menší. Ve stejné lokalitě dnes metr čtvereční zahrady je prodáván za 531 korun, v r. 1967 za 1,20 korun.

0/−2
11.3.2019 19:42

Z32b45y10š52e60k 77H62l78i84n60k70a 3281323950783

Jenomže, dnes si můžu legálně vydělat mnohem víc než dřív, navíc takový majetek můžu využít k podnikání (když jste třeba u té zahrady, můžu na ní zemědělsky podnikat atp.). K čemu vám tedy byla nižší pořizovací cena, když jste takový pozemek stejně nemohl využít k ničemu jinému, než rekreaci a k tomu jste měl neskutečné problémy sehnat materiál na stavbu chatky na tom pozemku...

+3/0
11.3.2019 19:59

J45i64ř24í 75Ř77e82z30n38í45k 4932522133215

Až na to, že stoupl počet chat ze 100 000 v . 19atd48 do r. 1989 na 1 milion, tak by bylo možné říci, že Vaše tvrzení je správné.

A poenta tkví v tom, dnes máme sice o jednu třetinu důchodců více než tehdy, ale ti oškubaní chudáci si dohromady mohou koupit za svůj důchod o polovinu menší plochu těch zahrad než všichni důchodci (2 miliony důchodců) tehdy (12 miliard. Takže důchodce a nejenom on dosáhne na malou zahrádečku daleko nesnadněji než tehdy. Takže máme se skutečně lépe?

Jinak tehdy všechny uvedené činnosti mohl tehdy ten důchodce dělat, chovat včelky, prodávat zemědělské produkty, ba i slepičí hnůj.

0/−1
11.3.2019 22:24

Z24b53y78š69e45k 12H90l26i52n60k16a 3511763150683

Za komunistický důchod jste si už také nemohl nic pořídit. Pokud jste to nestihl před důchodem, smůla.

Chata či chalupa byla za komoušů jediná možnost, jak se relativně svobodně seberealizovat, bez soustavné státní buzerace a bedlivé kontroly. Proto jich bylo tolik. O bohatství společnosti to však neříká dohromady nic.

+4/0
11.3.2019 22:29

J63i57ř59í 19Ř52e49z32n94í64k 4542752263485

Tak tož, důchod horníka v Jáchymově činil tehdy 1 600, ale jo, byly důchody i ve výši 350 korun, ale přesto za těch 350 korun si mohl koupit tak tři sta metrů čtverečních té zahrady. Jak velký by musel mít důchod, kdyby těch tři sta metrů čtverečních dnes ?

Bohatství společnosti se skládá z bohatství jednotlivců. Ostatně ty nemovitosti sloužily jako záruky pro poskytování úvěrů v 90. letech.

+1/−2
11.3.2019 22:48

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz